Voksmalerier

Når man laver voksmalerier, eller encaustik, kan voksen bearbejdes på mange forskellige måder. Jeg bruger kun et varmt strygejern, som jeg arbejder meget hurtigt med. Den spidse ende kan jeg udføre de tyndeste streger med. Jeg blander farverne på jernet, mens det er varmt.

 

Voksmaleriets historie

Encaustikkens historie går helt tilbage til tiden før Kristi fødsel, hvor græske kunstnere mestrede denne kunstart. Desværre er der ikke bevaret eksempler fra denne tid. Men den romerske forfatter, Plinius den Ældre, som omkom i ruinerne under Pompeii ved vulkanen Vesuvs udbrud, har i sin Naturhistorie beskrevet teknikken fra dengang.

Han har beskrevet de forskellige måder, hvorved kunstneren benyttede voksen på, når de malede portrætter, scener fra mytologien eller dekorerede marmor og terrakotta.

Plinius skriver fx om Apelles, som var Alexander den Stores portrætmaler, at hans portrætter var så utrolige, at en “pandetyder” kunne aflæse, hvor mange år den portrætterede havde tilbage at leve i, eller hvor mange år vedkommende allerede havde levet.
Man brugte encaustik-teknikken til at dekorere elfenben med. Sandsynligvis for at lægge skygger eller farver på udskæringer.
Grækerne har brugte voks til at præparere deres skibe med, således, at disse blev vandtætte. Her opstod så ideen med at tilsætte farvepigmenter til voksen, så den samtidig kunne bruges til at dekorere skibene med. Homer har beskrevet de voksbemalede skibe, som grækerne brugte i slaget ved Troya.
De bedst kendte af alle encaustic-arbejder i dag er mumieportrætterne fra Fayum-dalen i Ægypten. Efter Alexander den Stores erobring af Ægypten i 322 f.Kr. flyttede mange grækere hertil, og især til Fayum-dalen, og man malede her såvel ikoner som mumiebilleder i voks.
Mange af disse billeder er heldigvis bevaret frem til vore dage og kan ses rundt om på de store museer i hele verden. På Louvre i Paris findes mange fine encausticbilleder. På Ny Carlsberg Glyptoteket kan man se nogle af disse billeder i den ægyptiske samling og på Nationalmuseet hænger 2 meget smukke billeder af en mand og en kvinde i antiksamlingen i værelse 318.
I dag bruges der flere teknikker til hjælp ved encaustic-malingen.